Reklamácia a vrátenie tovaru

Odstúpenie od zmluvy

POVINNOSTI OBCHODNÍKA PRI PREVÁDZKOVANÍ E-SHOPU

VOP + REKLAMAČNÝ PORIADOK

V príslušných dokumentoch uvádzam pre Vás označenie „obchodník“, nakoľko tak sa označuje strana, ktorá uzatvára zmluvu so spotrebiteľom. V prípade, ak služby poskytujete fyzickým osobám, vzťahuje sa na Vás v plnom rozsahu Zákon o ochrane spotrebiteľa. V tomto prípade sa Vám môžu zdať niektoré podmienky pre Vás vo VOP a Reklamačnom poriadku nevýhodnejšie, nakoľko zákony chránia predovšetkým spotrebiteľov ako slabšiu zmluvnú stranu. Tieto ustanovenia nie je možné vylúčiť, alebo modifikovať. Nižšie uvádzam základné povinnosti obchodníka podľa právnej úpravy účinnej od 01.07.2024, ktoré sa vzťahujú na spotrebiteľov.
 
Informácie dostupné zákazníkovi na webovom sídle:
1. Na webovom sídle je potrebné mať zriadené samostatné priečinky, a to „Všeobecné obchodné podmienky“, „Formulár na odstúpenie od zmluvy“, „Poučenie o práve spotrebiteľa podať obchodníkovi žiadosť o nápravu“. Tieto dokumenty posielam v prílohe. Odporúčam do každého priečinka nahrať dokumenty, ktoré som Vám zaslala, ideálne v pdf. verzií, prípadne si ich obsah do týchto priečinkov skopírovať.
2. Vo všeobecnosti platí, že zákazník by mal byť vždy vopred, pred odoslaním objednávky a uzavretí zmluvy informovaný o znení VOP a Reklamačnom poriadku. Na to je vhodné pred uskutočnením objednávky zákazníka vložiť na web formulku: "Oboznámil som sa s VOP a Reklamačným poriadkom , ktorú bude musieť zákazník v rámci uskutočnenia objednávky zaškrtnúť. Toto políčko musí zaškrtnúť zákazník, a nesmie tam byť uvedené, že odoslaním objednávky zákazník automaticky súhlasí s VOP. Neodporúčam uvádzať formulácie typu „Súhlasím s VOP a Reklamačným poriadkom“ , nakoľko spotrebitelia spravidla nemajú pri objednávaní tovaru na výber a nemajú možnosť vyjadriť s VOP svoj súhlas / nesúhlas. Preto Slovenská obchodná inšpekcia niekedy tieto formulácie nehodnotí veľmi pozitívne.
3. Obchodník je povinný zabezpečiť, aby zákazník pred odoslaním objednávky výslovne potvrdil, že bol oboznámený s tým, že súčasťou objednávky je povinnosť zaplatiť cenu. Na tieto účely je potrebné na webe (tesne pred odoslaním objednávky) uviesť toto tlačidlo označené ľahko čitateľným spôsobom slovným spojením „Objednávka s povinnosťou platby“ – resp. týmto sa bude objednávka zo strany zákazníka odosielať.
4. VOP odporúčam zákazníkovi zasielať aj na trvanlivom médiu (tým nie je web). Ideálne je teda spolu s potvrdením objednávky zaslať zákazníkovi e-mail, prílohou ktorého budú aj VOP a Formulár na odstúpenie od zmluvy v pdf. verzií.
5. Obchodník je povinný predávať a poskytovať produkty za dohodnutú cenu a poplatky, správne účtovať cenu a poplatky pri predaji a poskytovaní produktu a odovzdať zákazníkovi – spotrebiteľovi potvrdenie o úhrade ceny. Je preto potrebné, aby ste zákazníkovi vždy poskytli aj faktúru za objednaný tovar a neuvádzali na webovom sídle nesprávne ceny.
6. Ako obchodník ste povinní v každom oznámení o znížení ceny tovaru na Webovom sídle uviesť aj predchádzajúcu cenu tovaru. Táto predchádzajúce cena tovaru je najnižšia cena, za ktorú ste predávali, alebo poskytovali tovar v období 30 dní pred znížením ceny, ALEBO od začiatku predaja tovaru, ak ste tovar predával v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny. Pri postupnom znižovaní ceny tovaru môžete uviesť ako predchádzajúcu cenu tovaru pôvodnú cenu tovaru pred prvým znížením ceny tovaru bez ohľadu na čas predaja alebo poskytovania tovaru (napríklad si skúste pozrieť obchodníka a produkty predávané na stránke https://www.aboutyou.sk/. Pri každom ZĽAVNENOM produkte majú uvedené tieto informácie o cene)

Reklamácie
 
1. V prípade, ak si u Vás zákazník uplatní reklamáciu tovaru, ste povinní poskytnúť zákazníkovi bezodkladne písomné potvrdenie o vytknutí vady zákazníka a uplatnení reklamácie (ideálne e-mailom). V tomto potvrdení o vytknutí vady a uplatnení reklamácie ste zároveň povinní uviesť primeranú lehotu, v ktorej vadu tovaru odstránite. Táto lehota by mala byť čo najkratšia, v závislosti od závažnosti vady, najdlhšie však v rozsahu 30 dní.
2. V prípade reklamácií odporúčam viesť si ich evidenciu (táto musí obsahovať dátum uplatnenia reklamácie, dátum a spôsob vybavenia a poradové číslo dokladu o uplatnení reklamácie).
 
Alternatívne riešenie sporov
1. V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa ste povinní poskytnúť zákazníkovi – spotrebiteľovi poučenie o jeho práve podať obchodníkovi žiadosť o nápravu, ak vznikne medzi Vami spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady, alebo ak sa zákazník – spotrebiteľ domnieva, že ste inak porušili jeho práva, s uvedením odkazu na webové sídlo, na ktorom sú zverejnené informácie o príslušnom subjekte alternatívneho riešenia sporov. Na tieto účely Vám bol zaslaný dokument „Poučenie o práve spotrebiteľa podať obchodníkovi žiadosť o nápravu“, ktorý musí byť súčasťou VOP, a rovnako tak aj zverejnený na Webovom sídle. Preto je potrebné zriadiť k uvedenému aj samostatný priečinok na Webovom sídle tak, ako sa uvádza vyššie v tomto dokumente.
2. V prípade, ak sa zákazník – spotrebiteľ na Vás obráti so žiadosťou o nápravu, ak vznikne medzi Vami spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady, alebo ak sa zákazník – spotrebiteľ domnieva, že ste inak porušili jeho práva, ste oprávnený na predmetnú žiadosť odpovedať aj zamietavo. Ak však na žiadosť zákazníka – spotrebiteľa odpoviete zamietavo, ste povinný zákazníka – spotrebiteľa informovať na trvanlivom médiu (t.j. osobitne e-mailom) o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov, t.j. kde sa následne môže obrátiť.

 

POUČENIE O PRÁVE SPOTREBITEĽA PODAŤ OBCHODNÍKOVI ŽIADOSŤ O NÁPRAVU
Kupujúci, ktorý je fyzickou osobou – spotrebiteľom má právo obrátiť sa na obchodníka – spoločnosť European Peripherals spol. s r.o., Púchovská 2, 831 06 Bratislava 35, IČO: 31 348 521, so žiadosťou o nápravu, zaslanú na e- mailovú adresu obchodníka obchod@european.sk, ak medzi kupujúcim – spotrebiteľom a obchodníkom vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady, alebo ak sa kupujúci – spotrebiteľ domnieva, že obchodník inak porušil jeho práva. Ak obchodník na žiadosť o nápravu odpovie zamietavo, alebo ak na ňu neodpovie do 30 (tridsiatich) dní odo dňa jej odoslania, kupujúci má právo obrátiť sa s cieľom ochrany svojich spotrebiteľských práv na subjekt alternatívneho riešenia sporov podľa príslušných ustanovení zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – podaním návrhu na začatie alternatívneho riešenia sporu a pokúsiť sa o dosiahnutie dohody o vyriešení sporu zákonom stanoveným postupom. Zároveň, ak obchodník na žiadosť o nápravu odpovie zamietavo, obchodník informuje kupujúceho – spotrebiteľa na trvanlivom médiu o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov. Alternatívne riešenie sporov sa týka len sporu medzi kupujúcim – spotrebiteľom a obchodníkom, vyplývajúceho zo spotrebiteľskej zmluvy alebo súvisiaceho so spotrebiteľskou zmluvou. Alternatívne riešenie sporov sa vzťahuje na spory medzi obchodníkom a kupujúcim – spotrebiteľom, ktorý mal ku dňu odoslania objednávky, bydlisko, alebo miesto obvyklého pobytu v Slovenskej republike, alebo inom členskom štáte Európskej únie, než je členský štát Európskej únie v ktorom má sídlo obchodník.

Subjektom alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov je:

Slovenská obchodná inšpekcia
Ústredný inšpektorát

Odbor pre medzinárodné vzťahy a alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov so sídlom:

Bajkalská 21/A, p. p. 29, 827 99 Bratislava 27, Slovenská republika

email: ars@soi.sk , adr@soi.sk

pričom bližšie informácie sú dostupné na

https://www.soi.sk/sk/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov.soi

alebo príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva SR, pričom zoznam je dostupný na internetovej stránke https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov-1

Kupujúci môže v prípade zmluvy uzavretej elektronicky využiť na alternatívne riešenie svojho sporu platformu riešenia sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Grafický návrh vytvořil a nakódoval Shoptak.cz